Földgáz: kulcs a tiszta és karbonmentes közlekedési rendszer kialakításához

A közlekedési rendszereinktől olyan megoldásokat kívánunk a jövőben, melyek együttesen a tiszta és alacsony karbonintenzitású közlekedés létrejöttét eredményezik. A földgáz technológiák a leghatékonyabb alternatívát kínálják a nehézgépjármű szektorban a dízelekkel szemben. Teljes mértékben kompatibilis lehetőséget biztosítva a megújuló gáz használatára, amely a dekarbonizációs folyamat felgyorsítását eredményezi.

Az európai dekarbonizációs útiterv szerint 2030-ra az EU-nak az 1990-es kibocsátási szinthez képest 40 százalékkal kell mérsékelnie az üvegházhatású gázkibocsátását. Ehhez a célhoz vezető úton az Európai Uniónak előtérbe kell helyeznie minden alacsony karbon intenzitású és költséghatékony fejlesztést és megvalósítást, mindazon szektorokban, melyek felelősek Európa emissziójáért.

Integrált szemléletre van szükség emiatt, mely figyelembe veszi és számol mindazokkal a lehetőségekkel, amelyek hatékonyan és fenntartható módon járulnak hozzá a karbonsemleges modell kialakításához.

Tiszta üzemanyag nehézgépjárművek számára, akár karbonsemleges szállítást is lehetővé tesz

A közúti közlekedést nézve, egy nagyon átható átalakulást lehet tapasztalni. Jelenleg a konvencionális és az összetett hajtásláncok versenye zajlik. Ebben a rendszerben az elektrifikáció integrálódik a hagyományos motorokkal és üzemanyagokkal, egyre erősödnek a megújuló alapú új energiahordozók, amelyek a bio- és szintetikus eljárások széles tárházát vonultatják fel.

A járműhatékonyság vizsgálatok fejlődése és a valós körülmények között mért üvegházhatású gázkibocsátásokból származó mérési eredmények figyelembevétele meghatározóvá kell váljon a következő évtizedben. Az eddigi, a járművek üzemanyag fogyasztásából vetített CO2 kibocsátási mutatója már nem alkalmas a valódi dekarbonizációs pálya támogatására, mivel a kipufogón távozó CO2 mennyisége egyáltalán nem a teljes kibocsátást jelzi számunkra. Annak érdekében, hogy a klímavédelem érdekében tett dekarbonizációs erőfeszítések sikerre vezessenek, az energiahordozó előállítását is figyelembe kell venni. Meg kell jelenjen a mérlegben az energiahordozóra vonatkozó CO2 terhelés, hiszen nem lehet figyelmen kívül hagyni, ha az üzemanyag megújuló forrásból származva semleges hatású. Az sem tekinthető CO2-mentesnek, ha az energiahordozót súlyos kibocsátás és energiaveszteség mellett más energiahordozóból állítják elő.

A nehézgépjárművek számára a földgáz kipróbált és bevált alternatívaként már most is kínál 15 % feletti üvegházhatású gázkibocsátás csökkenést. A megújuló forrásból származó gáz részarányának növelésével azonban teljesen klímasemleges szállítás érhető el. Ezen túlmenően, az elmúlt években több projekt igazolta valós körülmények között, hogy a CNG és az LNG üzemű nehézgépjárművek hatékonyan csökkentik a NOx kibocsátást. Magyarország első, a forgalomban végzett járműemisszió mérése során – a PAN-LNG projekt megbízásából a KTI Közlekedéstudományi Intézet – a CNG autóbuszoknál dízel autóbuszokkal összehasonlítva 98 százalékos csökkenést tapasztalt. A dízelek részecskeszűrős rendszere mellett is jelentősen kevesebb volt a földgázzal hajtott autóbusz szilárdrészecske terhelése.

Európa számos városában a gázüzemű teherautók alkalmazását azok csendes üzeme helyezi előtérbe, mivel halk járásukkal az éjszakai szállításra is alkalmasak.

Szükséges figyelembe venni, hogy a nehézgépjárművek mozgatásához nagy energia koncentrációra van szükség, melyre az akkumulátor technológia előreláthatóan még sokáig nem nyújt valós alternatívát, mivel 100 liter gázolajnak megfelelő Li-Ion akkumulátor csomag megközelítőleg 5 tonnát nyom. Az LNG járművek ezzel szemben – nem utolsó sorban az egyszerű katalizátor rendszerüknek köszönhetően – könnyebbekké váltak a velük azonos képességeket felmutató dízel járműveknél. Ez pedig nem az egyedüli üzemeltetői haszon. Az LNG üzemanyagból legalább 10, de missziótól függően akár 15 százalékkal is kevesebbet fogyasztanak a járművek (kg-ban számolva a gázt, literben a gázolajat) és ehhez még Európa-szerte kedvezőbb üzemanyagár is párosul.

Felismerve az LNG alapú áruszállítás lábnyomának csökkentésében rejlő lehetőséget, az Európai országok többsége jelentős ösztönző lépéseket tett a minél gyorsabb elterjedés előmozdítása érdekében. Ezek között legtöbbször kedvező, vagy sok esetben nulla jövedéki adó tétel szerepel, amely mellett megjelentek a 12, vagy akár 20 ezer eurós járműbeszerzés támogató csomagok, amely által az LNG üzemű járművek dízellel szembeni felára minimálisra apad, de jelentős hatása van a gázüzemű nehézgépjárművek piacára a német autópályadíj elengedésének is.