Földgáz töltőinfrastruktúra és előre tekintés 2030-ra

A földgáz a közlekedés számára egy nagyon sokoldalú rendszert képvisel. A jelenlegi európai gázinfrastruktúra lehetővé teszi, hogy igény és fogyasztás szerint a gáz egyik pontból a másikba szabadon eljuthasson. Ez azt jelenti, hogy nagy és pontosan a felhasználói igények szerinti mennyiségű és időzítésű energia áramolhat könnyedén a fogyasztókhoz.

Különösen fontos előny ez a közlekedés számára. Mivel a földgáz üzemű járművek pontosan azt a gázt használják, amit a kisteljesítményű családi fűtőberendezések, vagy akár a nagy fogyasztó hőerőművek. Ezért a járművek töltését végző kompresszor-állomásokat közvetlenül a gáz elosztóhálózatra lehet telepíteni. Mivel a kompresszor-állomás hálózat fejlődése régi időkre nyúlik vissza, Európában mára a 3600-at is meghaladja a nyilvános CNG töltőállomások száma. Emellett az elmúlt néhány év gyorsuló bővülésének köszönhetően az LNG töltőpontok száma is elérte a 200-at, míg öt évvel ezelőtt ez a szám kevesebb, mint 30 volt.

Az infrastruktúra mind a privát, mind a professzionális felhasználókat kiszolgálja. Bár a járművek hajtóanyaga ugyanaz a metán, azok mégis nagyon változatosak lehetnek. Vannak személyautók, áruszállítók, autóbuszok és bármilyen feladatra felkészített teherautók. Ez utóbbiakat már helyi kommunális, építőipari, disztribúciós, vagy akár távolsági szállítási célok ellátására is kialakíthatják. Amellett, hogy a közúton egyre népszerűbbé válik a földgáz, érdemes megemlíteni, hogy a tengeri, majd pedig a belvízi hajózásban sorrendben a harmadik hajtóanyag forradalom megy végbe. Korábban a szénre, majd a bunkerolajra, most pedig a tiszta LNG-re vált a hajózás, mind a szigorodó környezetvédelmi előírások, mind pedig gazdasági okokból kifolyólag.

A földgáz mint olyan, tetszőleges mértékben helyettesíthető megújuló eredetű gázzal, amilyen a biometán, vagy a szintetikus metán. Mindkettő drasztikusan csökkenti, vagy teljesen megszünteti a közlekedés globális felmelegedést okozó üvegházhatású gázkibocsátását.

A felhasználók számára a földgáz töltőinfrastruktúra értékesebbé tételének érdekében, tovább kell fejleszteni és egységesebbé kell tenni az Európai Unió CNG és LNG töltőállomás hálózatait. Az Alternatív Üzemanyagok Infrastruktúrájának Irányelve (2014/94/EU) konkrét feladatokat rótt a tagállamokra, meghatározta Európa fenntartható alternatív üzemanyag stratégiáját és a szükséges mértékű infrastruktúra hálózatot.

Az ilyen politikai eszközök, az infrastruktúrát építő projektekkel – amilyen Magyarországon a PAN-LNG projekt (www.panlng.eu) – együtt teszik lehetővé az LNG és a CNG töltőinfrastruktúra kiépülését, mely ezáltal válhat valós alternatívává a regionális és hosszútávú áruszállítás számára.

Az Európai Szövetség, az NGVA Europe az Európai Biogáz Szövetséggel (EBA) együttesen kidolgozott egy útitervet, melyben meghatározta a 2030-ig tartó fejlődés várható ütemét mind a CNG, mind pedig az LNG üzemanyagok számára. Ez alapján az Unió 28 tagállamában 2030-ra el kell érni a CNG töltőpontok számának háromszorosra, azaz 10.000 pontra növekedését, továbbá 2000 LNG töltőpont üzembeállását.

Ennek a fejlődésnek köszönhetően a már meglévő infrastruktúra válik hasznosabbá, biztosítva a klímavédelmi szempontból is kedvező megújuló és földgáz üzemanyag használatának elterjedését. További befektetésekre és ösztönzőkre van szükség annak érdekében, hogy a CNG és LNG infrastruktúra más technológiákkal versenyképes szolgáltatássá válhasson és ezáltal a fogyasztók számára ne okozzon magasabb költséget, kizárólag előnyöket.