Megújuló gáz a közlekedésben

Becslések szerint a CNG és LNG hajtású autók száma Európában 2030-ra meghaladhatja a 13 millió járművet, ami sokszorosa a mai állománynak. Ezzel párhuzamosan a megújuló gáz előállítása is erős növekedés előtt áll, 2030-ra konzervatív becslések szerint az éves termelési potenciál elérheti a 45 milliárd köbmétert (amely jelenleg mintegy 2 milliárd m3). Ez elméletileg lehetővé tenné, hogy a teljes 13 milliónyi jármű parkot (mintegy 30 milliárd köbméter fogyasztást) kizárólag megújuló gázzal üzemeltessünk majd.

Az Európai Szövetség, az NGVA Europe az Európai Biogáz Szövetséggel (EBA) készített számításaiban 2030-ra mindemellett az európai földgáz üzemanyag felhasználásának 30 százalékos mértékű megújuló részesedésével számol. A megújuló termelés legnagyobb része olyan szervesanyag lebomlásából származik, mint a kommunális hulladék, vagy a szennyvíz. Az elgázosításos, valamint a Power-to-Gas technológia 2025-öt követően fog várhatóan nagyobb szerepet betölteni.

A megújulógáz termelés egy nagyon határozott lépést eredményezhet a dekarbonizációs folyamatban: 30 százalékos megújuló gáz részarány 45 százalék üvegházhatású gáz kibocsátáscsökkentést eredményez a konvencionális üzemanyagokhoz képest, a teljes energia körfolyamatot (WtW) szemlélve. 80 %-os megújuló részarány mellett teljesen CO2 semleges közlekedésről beszélhetünk. Jó példát nyújt Svédország arra, hogy mennyire valós törekvés ez, ott folyamatos növekedéssel 2018-ban már 90 százalékát megújuló forrásból fedezték a közlekedésben felhasznált gáznak.

A megújuló forrásból származó CNG és LNG üzemanyagok ezáltal a teljes energiafolyamat figyelembevétele mellett – az összes alternatív hajtástechnológia közül – a klímavédelem szempontjából a legkedvezőbb eredményt tudják felmutatni. Mindezt Európa-szerte egy kedvező CNG és LNG üzemanyagár kíséri.

Dacára annak, hogy a megújuló metán előállítása jelenleg a földgázénál magasabb költséget eredményez, de a hagyományos benzin, vagy dízel üzemanyagoknál még így is kedvezőbb üzemanyagköltséget lehet elérni.

Magyarországon a Pannon Fuel Kft. nem csak az LNG üzemanyag árusítását kezdi meg elsőként, de ezzel egyidőben elsőként biztosítja annak a lehetőségét is, hogy a CNG és az LNG járműveket akár CO2 semleges, megújuló gázzal lehessen feltölteni közforgalmi kúton. Ennek megfelelően a Pannon Fuel Kft. gáztöltő állomásán választani lehet a hagyományos üzemanyagoknál 15-25 százalékkal alacsonyabb üvegházhatású gáz kibocsátású földgáz, vagy a hagyományos üzemanyagoknál még mindig olcsóbb, de teljesen CO2 semleges autózást, szállítást megvalósító megújuló üzemanyag között.