Nehéz gépjárművek bio-, földgáz üzemanyaga és a dekarbonizáció

Cseppfolyósított földgáz – nagy energiasűrűség a kriogén gáztárolásnak köszönhetően

Az áruszállító nehézgépjárművek várhatóan egyre nagyobb szerepet játszanak a globális gazdaságban, ahol a logisztika mind nagyobb áruszállítási teljesítményt igényel egész Európában. Ezzel párhuzamosan a közösségi közlekedés és a távolsági autóbuszok növekő utasforgalmat kell kiszolgáljanak a városi, valamint a városközi viszonylatokban, hogy biztosítsák a személyközlekedési igényeket, javítsák a városok közlekedési lehetőségeit.

A nehézgépjármű szektorban az alternatív hajtások felé történő átmenet meglehetősen összetett kérdés, mely során a nagymennyiségű energia fedélzeti tárolása elkerülhetetlen. 100 liter gázolaj energiatartalmának kiváltása megközelítőleg 5 t Li-ion akkumulátor beépítését igényli.

A földgáz és a megújuló forrásból származó metán esetén a térfogat alapú energiasűrűség a gázolaj és a 200 baros CNG között 4,5-szörös, míg a gázolaj és a dízel között ez az érték 1,6-szeres. Ez jól mutatja, hogy a CNG és az LNG mind a városi-elővárosi, valamint a távolsági feladatok ellátására alkalmassá teszi az üzemanyagot. A ma kínált LNG kamionok 1600 km-t meghaladó hatótávolságot is nyújtanak, miközben a nyomaték és teljesítmény karakterisztikájuk megfelel a dízel változatokénak.

A dekarbonizáció terén a CNG és LNG motorokat a dízelekkel szükséges hasonlítani, ahol a teoretikus 23-24 százalékkal kedvezőbb CO2 kibocsátás a gázmotor technológiai szintjének megfelelően csökken. Egy 40 t-ás távolsági járműszerelvény a Thinkstep tanulmány szerint szikragyújtású motor esetén akár 12 százalékos üvegházhatású gáz emissziócsökkenést is eredményezhet. A közvetlen befecskendezéses dízel elven működő rendszer emissziócsökkentő képessége 20 százalékot éri el, mivel ennek termikus hatékonysága nagyon közel áll a dízeléhez. Mivel azonban a gázüzemű járművek üzemanyagaként használt fosszilis földgáz a nullától a 100 százalékos tartományig bármilyen arányban keverhető megújuló forrásból származó, ún. biometánnal, ezért az üvegházhatású gázkibocsátás csökkentése elérheti a 100 százalékot, vagyis a teljes energetikai körfolyamatra igazzá válhat a CO2-mentes közlekedés, szállítás.

A nehézgépjármű gázmotorok előtt is még hosszú fejlesztési út áll, melyet a közel múltban bizonyított a Horizon 2020 által társfinanszírozott HDGAS project, bemutatva, hogy a ma piacon lévő legfejlettebb motorokhoz képest további 10 százalékos hatékonyság növekedést lehet felmutatni a következő fejlesztési időszakban. A hibrid és a gázmotor technológiák integrációja szintén nyerő irány a nehézgépjárművek esetében, különösen az energiamenedzsment optimalizálásával.

A földgáz és a biogáz több évtizede áll rendelkezésre a nehézgépjárművek hajtására, mind a busz, mind pedig az áruszállító alkalmazásoknál: a jármű technológiák kipróbáltan rendelkezésre állnak, megbízhatóak, megfizethetőek, biztonságosak és készen állnak arra, hogy integrált szerepük legyen a tiszta és fenntartható közlekedési rendszerekre való átállásban.